I dag modtog jeg med posten mit seneste køb på Delcampe, et brevkort sendt fra Grenaa til Bønnerup Strand.
Afsenderen der sandsynligvis har skrevet brevkortet sidst på eftermiddagen den 29/12 1917, har nok ikke regnet med at det blev afsendt fra Grenaa før dagen efter, hvorfor brevkortet da også er påskrevet ”Lillegade Grenaa 30/12-17”
Men brevkortet er stemplet med Grenaa BRO Ia-3 29.12-17. 5-7E (KPK har ikke registreret stemplet brugt i perioden mellem 16/12 1916 – 7/11 1920).
Da Grenaa Vest banegård (R.G.G.J) lå i modsatte ende af byen som posthuset, er brevkortet først afsendt herfra med morgen toget på Grenaa – Gjerrild – Ryomgård banen den 31/12.
Ryomgård -Gjerrild banen blev indviet den 5/12 1911 og bureau førende fra 1/1 1912, og strækningen Grenaa – Gjerrild blev indviet den 26/6 1917 og blev bureau førende fra 1/7 1917.
Da brevkortet fejlagtig er adresseret til Bønnerup Strand, Tranehuse St, selv om posten til Bønnerup Strand udgik fra Glesborg, er det blevet afleveret sammen den evt. øvrige post i Tranehuse, hvor det er ankomststemplet med Tranehuse Bro IIa-3 31.12.17.6-12F.
I Tranehuse har man imidlertid hurtigt opdaget fejlen og omadresseret brevkortet til Bønnerup Strand, Glæsborg (senere ændres stavemåden til Glesborg) og da toget returnerede fra Ryomgård mod Grenaa er brevkortet atter kommet en tur med bureauet og tilbage til Glesborg, hvor det er ankomststemplet med Glæsborg Bro IIa 31.12.17.6-12F, og hvorefter Kirstine Petersen har fået sin nytårshilsen.
Tranehuse blev oprettet som JBS den 1/1 1912 og ændret til PXP 1/10 1916.
Glesborg blev oprettet som BRS 15/11 1876 og ændret til JBS den 1/1 1912 og til PXP den 1/10 1916. Både Tranehuse og Glesborg station lå på jernbanestrækningen Grenaa – Gjerrild – Ryomgård
Ja, så meget fik man for 5 øre i 1917.
af Erik Sørensen