Dampskibsselskaber “Fornæs”

Et selskab ved navn “Fornæs” indledte 6. oktober 1918 sejlads på ruten Grenaa-Hundested-Frederikssund
med dampskibet “Grenaa”. Der var afgang fra Grenaa på ulige datoer. Sejladsen blev indstillet allerede 28.
december samme år. Der var i “kølvandet” på 1. Verdenskrig problemer med at skaffe kul til skibet, og
kullene var tillige meget dyre. Ophøret af sejladsen var ment som en pause, men ruten blev ikke
genoptaget.

Postkortet her viser dampskibet “Fornæs” på vej ud af Grenaa havn.
Tryk: Ægte foto. Udgiver: Ukendt. Fotograf: Ukendt. (ikke postbehandlet)

Her er lidt sammenklip fra Grenaa Folketidende og Dagbladet Djursland:

13. september 1918:
Til den nye overfart Grenaa-Frederikssund har selskabet købt Øresundsselskabets skib ”Landskrona”, der
bliver omdøbt til ”Grenaa”. Skibet bygget i 1884 er på 193 bruttotons. Den planlagte fartplan: der sejles fra Grenaa kl. 24, ankomst til Frederikssund kl. 05, så man kan nå morgentoget til København. Der ankommer man lidt før kl. 11. Op ad formiddagen sejles videre fra Frederikssund til Hundested. Selskabet stiler mod en aktiekapital på 350.000 kr. 

06. oktober 1918:
Selskabet ”Fornæs” indleder sejlads med skibet “Grenaa”, der har plads til 200 passagerer og der kan redes op til 50 på køjepladser. Der overføres ikke biler. Sejlads fra Grenaa på ulige datoer. Skibet ”Helgenæs” fra Århusbugtens selskab er tillige lejet, indtil man selv anskaffer endnu et skib.

08. november 1918:
Rederiet ”Fornæs” har inviteret til pressetur København-Frederikssund-Grenaa. De inviterede er 20 journalister og rigsdagsreferenter samt folketingsmedlem Pedersen-Nyskov. Ankommet til Grenaa er der frokost på badehotellet. Til stede er også driftsbestyrer Hougaard fra Gjerrildbanen. Man spadserer derefter til Vestbanegården, hvorfra der køres med særtog til Gjerrild med besøg på Benzon. Turen er arrangeret i håb om at skaffe turister til Grenaa og Djursland.

15. december 1918:
I ugen op mod jul er der anmeldt over 100 passagerer til hver af skibene Hundested-Frederiksund-Grenaa, ligesom der i omvendt retning er anmeldt adskillige. Der er rettet henvendelse til DSB om at lade et tog løbe fra havnen til de to tidlige morgentog og et til havnen om aftenen med passagerer. DSBs Generaldirektorat har afvist ansøgningen. Når jernbanen har en rangermaskine i Grenaa, ville det være let at efterkomme dette beskedne ønske. Det er jo kun et øjebliks sag at lade maskinen løbe til havnen med nogle få vogne. Nu tvinges de mange passagerer til at gå den lange vej i mulm og mørke, tilmed måske i dårligt vejr.

28.12.1918:
Med turen i morgen fra Grenaa ophører dampskibet “Grenaa” med sejlads, foreløbig i et par måneder pga mangel på kul. Genoptages, når der er bedring i kulsituationen.

Men sejladsen blev aldrig genoptaget







Læs også

Så har vi igen mistet en af de helt store

Johnny Madsen, den folkekære multikunstner, er død i en alder af 73. Hans søn, Rasmus …

Nyt spændende Anholt brev til min samling

Privatbefordret brev sendt fra Aarhus til Welædle Welwise N. C. Justesen Birkefogde på Anholt via …

Betaling af bærepenge på Anholt

Post Budet 1SBærepenge til Post Buddet på Anholt K.T. brev fra 1806 med påtegning om …

COOKIE & PRIVATLIVSPOLITIK

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere og giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Vi bruger primært cookies til trafikmåling, log ind og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies