Strækningen Ryomgaard – Gjerrild åbnede den 5/12 1911 og bureauet åbnede 1/1 1912, og den 26/6 1917 åbnede strækningen Gjerrild – Grenaa.
Det viste postkort som jeg lige har fået til min samling, viser arbejdet ved Tornled med at anlægge strækningen mellem Grenaa og Gjerrild.
Postkortet er afsendt fra Gjerrild den 28/11 1915, altså ca. 5 måneder efter opstarten af anlæggelsen.
På postkortet ses smalsporsbane med de hestetrukne tipvogne, der blev brugt i forbindelse med anlæggelse af banen. Hestene blev senere udskifter med et smalsporslokomotiv.
Asger Christiansen der har skrevet bogen “Gjerrildbanen – en rejse gennem Norddjurs” oplyser at:
Ved at sammenligne med andre fotos tør jeg påstå, at det er ingeniør Axel Rambøll, der står yderst til venstre han blev senere stadsingeniør i Århus 1930-1950. Rambøll var leder af anlægsarbejdet Gjerrild-Grenaa.
Bogen om Gjerrildbanen der udkom kort før jul 2017 har allerede solgt over 1500 eksemplarer, men kan kan stadig købes selv om restoplaget efterhånden er ret lille.