M/F “Vera” i København

Rederiet Anholt’s M/S ”Vera”

”Vera” der har besejlede rute til Anholt af flere omgange, blev første gang indsat på ruten København – Anholt – Grenaa – Ebeltoft – Aarhus den 1/4 1921 efter at DFDS fra samme date havde indstillet sejladsen på ruten København – Nykøbing Sjælland – Anholt – Grenaa.

I 1934 blev ”Vera” blev i 1934 afløst af rederiets nye motorskib ”Anø”, der sejlede København – Anholt – Grenaa – Aalborg.
Men da ”Anø” den 21/9 1940 kl. 11,30 blev mine sprængt ved Hals Bare, hvorved fire personer omkom, blev ”Vera” igen indsat på ruten.  Men denne gang på ruten København – Anholt – Grenaa – Aalborg (senere Aarhus), som den besejlede frem til sommeren 1963.
Men da man mente ”Vera” efterhånden var ved at være udslidt, lod rederiet Anholt sammen rederiet Torms kapitalhjælp bygge en ny ”Anø” til 27 millioner kr.
den nye færge sejlede i sommeren 1963 to gange ugentlige ruten København – Anholt – Grenaa, men efter et par måneder likviderede rederiet. ”Anø” indsættes derefter på ruten Rømø Sild overfarten.

Så i efteråret 1963 dannes af Anholt sogneråd, Grenaa kommune og Randers amtsråd rederiet I/S Grenaa – Anholt Færgefart, der først hyre en fiskekutter til at klare sejladsen, hvorefter ”Vera” igen bliver indsat på ruten. Men da ”Vera” i 1966 bliver kasseret af Statens Skibstilsyn er det endegyldigt slut for gamle ”Vera”, selskabet charter herefter Læsø – færgen, der efter et par måneder overtages og om døbes til ”ANHOLT FÆRGEN”

På postkortet ses ”Vera” ved kajen i Børsgade i København”

Læs også

Efterporto brev sendt fra Grenaa til Gørlitz i Slesien 1897

Brev afsendt fra Grenaa til Gørlitz i Slesien 12/1 1897. Frimærkerne er annulleret med Grenaa …

Telegram sendt fra Anholt til Grenaa 1901

Telegram afsendt den 28/3 1901 fra Postføre Petersen på Anholt til Grenaa. Efter modtagelsen på …

Så har vi igen mistet en af de helt store

Johnny Madsen, den folkekære multikunstner, er død i en alder af 73. Hans søn, Rasmus …

COOKIE & PRIVATLIVSPOLITIK

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere og giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Vi bruger primært cookies til trafikmåling, log ind og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies