QXL udsendte i går den 30. juni følgende mail til deres brugere:

 

Kære xxxx xxxxxxxx

Nu bliver QXL gratis for købere 

Vi er meget glade for at kunne fortælle dig og de hundrede tusindvis af kunder, at det er slut med at betale gebyrer når man fremover køber en vare på QXL.

Hidtil har du som køber betalt et hammerslagsgebyr på 5 kroner pr. vunden auktion. Vi har oplevet at sælger til tider har tilbudt køber at dække hammerslagsgebyret for at gøre handlen mere simpel. I dialog med vores sælgere, har vi derfor besluttet at ændre hammerslagsgebyret for købere til 0 kroner. Dette træder i kraft fra den 1. juni 2017.
 

Sælgers succesgebyr
Når du sætter en vare til salg på QXL fra den 1. juni 2017* betaler du et succesgebyr, som i stedet for de sædvanlige 8% nu lyder på 8% + 10 kroner.
 

Alle auktioner på QXL vil blive forlænget 24 timer i forbindelse med indførelsen af de nye gebyrsatser. 

Vi glæder os til mange gode fremtidige handler. 

Hvis du har spørgsmål til ovenstående kan du til enhver tid kontakte kundeservice på *protected email*.

*Varer oprettet før den 1. juni 2017 handles med nuværende gebyrsatser.

Med venlig hilsen 

QXL

 

Som man kan se, så er der gjort et stort nummer ud af at fortælle, at nu bliver QXL gratis for købere, hvilket jo også er korrekt.

Men hvad med sælger.
For samtidig ændrer man sælgers succesgebyr drastisk.

Hvis en sælger i dag f.eks. sælger et postkort til 50,00 kr. betaler vedkommende 4,00 kr. i succesgebyr, men fra den 1. juni bliver succesgebyret 14,00 kr.
Hvem mon kommer til at betale de ekstra 10,00 kr. i den sidste ende?

Så, i stedet for at tilgodese købere, mon så ikke det mere er et spørgsmål om at QXL og dermed også Lauritz.com mangler penge i kassen.

 

 

Som medlem af Grenaa og Omegns Frimærkeklub og dermed også medlem af Danmarks Filatelist Forbund, kan jeg kun opfordre både købere og sælgere at støtte op om Forbundets Netsalg.

Forbundets Netsalg er det gratis for alle at købe, og hvis du er medlem af forbundet, så er det også gratis at sælge.